Miért fontos a digitális transzformáció?
Vezetői szinten kik felelnek a digitalizáció, az IT és az AI üzleti eredményeiért?
Minden vállalatnak digitálissá kell válnia. Enyhén szólva. A digitális átalakulás – se nem sprint, se nem maraton – egy soha véget nem érő utazás.
Tehát az a kérdés, hogy a szervezeteknek szükségük van-e digitális átalakulásra, nem kerül terítékre. A megfelelő technikailag hozzáértő tehetség a kezeléséhez szintén elengedhetetlen. A digitális átalakulás kihívásainak való megfelelés, a csapat vezetése és a folyamat összehangolása érdekében új pozíciót hoznak létre – digitális vezérigazgató-helyettes (CDO). Azoknál a szervezeteknél, ahol laposabb a szervezeti struktúra, kevesebb a vezető és a létszám, ott is alkalmaznak CDO kompetenciát. Mutatom!
Ki vezesse a digitális transzformációt?
A 10-es évektől a "chief digital officer" vezeti a digitális transzformációt!
A Strategy & Business Magazin 2018-as tanulmánya szerint, a nagy állami cégek 21 százalékának van CDO típusú digitális transzformációs felső vezetője.
Sok vállalat vezetői úgy vélik, hogy nem biztos, hogy az a legjobb megközelítés, ha egyetlen személyt bíznak meg a digitális átalakulással. Mivel a digitalizálásért különböző részlegek, például a marketing vagy az IT felelősek, a CDO szerepkörnek gyakran nincsenek egyértelműen meghatározott feladatai. Összetévesztik, vagy akár más pozíciókkal kombinálják. Ez elvezet bennünket ahhoz a kérdéshez, hogy a CDO-szerep hol foglal helyet a vállalatok C-Suite-jában, és miben különbözik más pozíciókhoz képest.

Véleményem szerint
a Digital & AI Officer (CAIO) a megújulás záloga kell hogy legyen
A mai szervezetek szinte csak akkor sikeresek igazán, amikor, minden lehetséges csatornán keresztül elérik ügyfeleiket.
2023 év végén így fogalmaztam: most részletesen el fogom magyarázni a CDO (chief digital officer) pozícióját, mely felelősséggel és milyen készségek, kompetenciák szükségesek ehhez a szerephez, amikor egy üzleti és non-profit illetve (kormányzati szervezetnek szintén) szüksége van egy ilyen szakembervezetőre. Az utolsó kérdés: hol és hogyan lehet ilyen szakembert találni és megszerezni?
Tartalom frissítés:
2024-ben kettő 40 és 600M Ft árbevételű 5 és 25 fő létszámú vállalkozás külsős megbízott digitális transzformációs vezetői megbízását nyertem el.
2025 év elején 1,5M € -s össz árbevételű logisztikai cég külsős megbízott CDO-ja lettem. Ezeket az ügyleteket mind saját magam, önállóan vállalkozóként szereztem meg.
1,5-2 év IT Business Transtion Leader és 10 digitális transzformációs projektvezetői tapasztalata alapján nyugodtan mondhatom, hogy nem minden arany ami fénylik. A szervezetek zöme, amíg kulcsrakész digitális megoldást keres, addig nem igazán tudja hova tenni a saját szervezeti-működésében a CDO-t.
Szervezeti és vezetői érettséget a projekt előtti diagnózis szakasz tárhatja fel. Az időnyomás és a megújulás költségvetésének megkurtítása, az értőnek tűnő bológatások inkább vészjósló jelek az ilyen összetett és lendületes, dinamikus transzformáció során. Külsősként, mint nem azért vagyunk felkérnek hogy ott álljunk a megbízó és a csapata, szervezete mellett, a megbízatásunk a projektre szól. Mindkét projektem 1,5M € környéki volt, itt ezek a tapasztalatok azt mutatták számomra hogy korán érkeztem. Mindkét illetve három esetben újra megerősödtem abban: a felkészítés a szükséges változásra nem merül ki, nem oldható fel személyes egyességekkel és vagy fizetési konstrukciókkal illetve juttattatási csomaggal anélkül hogy ők mint belsős vezetők és csapat ne akarjanak ebben két vállal részt venni. A diagnózis amit lefolytattam, úgy találtam biztató jelek vannak, a projektek első 2 hónapja minden esetben vízválasztó. Itt kiderül ki a hátradőlős ügyfél és ki az aki tettre készen fogadja a javaslataim, és velem együtt kész versenybe szállni a közös eredményekért.
Diagnózis készítés: a működés feltárása, a gócpontok és a lehetőségek kutatása, elemzése, egyeztetése.
Az érték csere értelmezése: emberi kapcsolatok a munkahelyen, termék és szolgáltatás illetve szoftveres nyújtás élményei az ügyfélszemüvegén keresztül.
Disztruptív (felforgató) innováció vezetése:
„A diszrupció” vagy „diszruptív technológia” olyan fogalom, amely az üzleti és technológiai környezetben jelentős változásokat vagy áttöréseket jelent. Olvashatjuk el a HR portál szótárában. „Általában olyan új ötletek, termékek, szolgáltatások vagy üzleti modellek bevezetésével jár, amelyek alapvetően megváltoztatják egy adott iparág működését vagy megrongálják a meglévő piaci viszonyokat.
A fenttarható üzleti modell: olyan stratégiai megközelítés, ahol a vállalatok pénzügyi célkitűzéseik és a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) dimenziókra gyakorolt pozitív hatásuk közötti egyensúlyra törekszenek. A digitalizáció részeként a fenntartható termékek tervezését rendelet is szabályozza 2024 júliustól. „A rendelet általános célja, hogy hatékony digitális megoldásokkal csökkentse a termékek életciklus-környezeti hatásait, ugyanakkor lehetővé tegye az EU iparpolitikai céljainak megvalósítását, például a fenntartható áruk iránti kereslet fellendítését és a fenntartható termelés támogatását.” Írja az esginfo.hu ESG hírportál.
A Deloitte tanácsadó cég szerint a digitalizáció felelős vezetője a legfelső kör tagja legyen
A digitális vezető vagy CDO egy C-szintű szakember, aki a vállalat, vállalkozás digitális átalakulását irányítja, hogy végül a hagyományos üzletet digitálissá alakítsa. A Deloitte így határozza meg ezt a szerepet: „A CDO a változás katalizátora (Katalizátor = Prekurzor) és mozgatórugója, amely új kultúrát és gondolkodásmódot, valamint új munkamódszereket hoz a vállalatba, ami egyébként nem, vagy túl lassan történt volna meg.”
Digitáls transzformáció projekt vezetőt keresel? Megtaláltad.
A digitalizáció vezetőjének leggyakoribb tulajdonságait, jellemzőit ismertetem:
- Kulturális változást hoz
- Digitális stratégia kidolgozása és integrálása (e-business, IT business, kiváló digitális szervezet)
- Azonosítja az új technológiákat, amelyek a szervezetet támogathatják
- A digitális ökoszisztéma kiépítése és gondtalan fenntartása érdekében szót ért a szakterületek vezetőivel és csapattagjaival
- Az IT vezetővel közösen világít át a piaci eszközöket ennek kommunikációját és koordinálását végzi szervezet tagjai felé
- A szervezeti folyamatokhoz jól, kiválóan illeszkedő AI eszközök kiválasztását koordinálja, az integráció (bevezetés) folyamatai vezényli.
- Méri a digitális erőfeszítéseket (szervezeti-működés előtte/utána, meglévő technológiák javításának eredményeit)
- Jól ért az adatok nyelvén, milyen szakterületen milyen digitális KPI mutatószámok az értékesek
- Tudja hogyan lehet KPI mutatókat mozgatni
- Vonzza a tehetségeket.
- Saját csapatot vezet a folyamatos fejlesztés koordában tartásáért
- Képes az összetett több szakterületen átívelő projekt menedzselésére (pl. RPA, HR IT, BPM, retailtech, omnichannel, webshop, stb)
Friss blogbejegyzés a digitális vezető kategóriában
2015-től a vállalkozásom küldetése a CDO szerep megélésében bontakozott ki
A kis- és közepes vállalkozások esetében külső szakembert bíznak meg a feladatra.
Jellemzően a beragadt digitális üzletviteli projektek specialistájaként váltam Digitális Prekurzorként a KKV a digitális átalakulás tettre kész, lelkes, utat törő, stratégai felderítő szakember vezetőjévé. Végül a digitális transzformáció projektvezetőjévé értem meg.
Digitális transzformációs vezető (pl. Digitális Prekurzor), akkor van jó helyen, amikor menedzsment együttműködő tagja lehet
Fontos megkülönböztetni a CDO-t a szomszédos, már létező C szintű szerepköröktől. Az illusztrációban a legközelebbi pozíciókat használtam, nevezetesen a CIO, a CTO és a CMO pozíciókat. Ne feledjük azonban, hogy a gyakorlatban részletes elemzést kell végezni a digitalizációval kapcsolatos összes lehetséges vállalati/vállalkozási területre vonatkozóan.
A CDO felelőssége szerteágazó, számos szakterületben kompetens kell, hogy legyen.
A CDO amikor a CMO-nak segít, akkor szervezeti szinten is hoz tanácsokat, ehhez jól működő agilis szoftvereket illeszt be pl. e-mail marketing szoftver, CRM, feladatkezelő, amely egyben projektkezelő is. A CDO figyel az integrálhatóságra, az adat és információvédelemre is. A marketing stratégiai C szinten hosszútávon megtartható eszközöket tár fel, vezet be. Ha új szoftverek akkor a CDO-nak meg kell harcolnia kell – illetve jobb ha érti őket, ahelyett h harcolnia kelljen – a CIO és a CTO szakterületek vezetőivel. A CIO és CTO számára a CDO szintén egy meghosszabbított kéz lehet belső projektek során pl HR IT (HR technológiai projekt során).
Digitáls transzformáció projekt vezetőt keresel? Megtaláltad.
CIO kontra CDO
A Chief Information Officer (CIO) egy olyan vállalati vezető, aki az informatikai (IT) infrastruktúra megvalósításáért és irányításáért felelős, és gondoskodik arról, hogy az egész IT-osztály hatékonyan működjön. Felelősek továbbá a vállalat technológiai stratégiai céljainak feltérképezéséért is. Egyes vállalatoknál a felelősségi körük széleskörű, beleértve a digitális átalakulást is.
Míg a CDO a stratégiai feladatokat és a vállalat általános digitalizációs irányával való közvetlen üzleti kapcsolatot vállalja. A nagyvállalatoknál gyakran dolgoznak együtt, kiegészítve egymás szerepét.
CTO kontra CDO
A technológiai igazgató (Chief Technology Officer, CTO) olyan vállalati vezető, aki az üzleti növekedés előmozdításához szükséges technológiai csomag létrehozásáért és használatáért felelős. A CTO-k a vállalat termékeit megvásárló külső ügyfelekre, a vállalaton belüli technológiai műveletekre, valamint a bevétel és a nyereségesség növelésének módjaira összpontosítanak.
Míg a CTO inkább kifelé irányuló szerepet testesít meg, addig a CDO inkább befelé irányuló szerepet tölt be a vállalaton belül. Őket a meglévő technikai problémák problémamegoldóinak tekintik.
CMO kontra CDO
A marketingvezető (Chief Marketing Officer, CMO) egy olyan vállalati vezető, akinek feladata a vállalat marketing- és reklámkezdeményezéseinek tervezése, fejlesztése és végrehajtása. A CMO-k gyakran a digitalizáció katalizátorai, amelyek az innovációs menetrendet mozgatják.
A CDO támogatja a marketing digitális váltását. Megteremtik az új piacok megnyitásának és az innovatív lehetőségek feltárásának módjait.
Ki a Prekurzor? Mit csinál a Digitális Prekurzor?
A változás katalizátora, azaz kirobbantója és kézben tartója az a Prekurzor típusú egyén vagy csapat, aki képes megbirkózni a digitális transzformáció kihívásaival, vezetőként is helyt állni döntésekben. A Digitális Prekurzor, önmagában egy olyan személy, aki a Deloitte definíciója szerint a CDO szerepét is betöltheti. A Digitális Prekurzorok (link) projektünkben olyan összeszokott csapat állt össze, akik egy CDO iránymutatásával projektről projektre segítik az üzleti, a szervezeti és az informatikát is érintő transzformációt. Ez, a The Precursorius 2016-tól kezdődő küldetése. Bővebben itt olvashatsz az alapítóról: ha érdekel a The Precursorius eredettörténete ismerd meg az alapítót:
Kúsz Péter, szervezetfejlesztési tanácsadót, aki MBA IT szakközgazdászként diplomázik, miután 10 év tapasztalatot gyűjtött e-business menedzsment témakörben, a magyar és nemzetközi szervezetek számára a digitalizációért folytatott munkában.