
Ki vezesse a digitális transzformációt?
Miért fontos a digitális transzformáció?
Ki a felelős érte a felső vezetői szinten?
Minden vállalatnak digitálissá kell válnia. Enyhén szólva. A digitális átalakulás – se nem sprint, se nem maraton – egy soha véget nem érő utazás.
Tehát az a kérdés, hogy a szervezeteknek szükségük van-e digitális átalakulásra, nem kerül terítékre. A megfelelő technikailag hozzáértő tehetség a kezeléséhez szintén elengedhetetlen. A digitális átalakulás kihívásainak való megfelelés, a csapat vezetése és a folyamat összehangolása érdekében új pozíciót hoznak létre – digitális vezérigazgató-helyettes (CDO). Azoknál a szervezeteknél, ahol laposabb a szervezeti struktúra, kevesebb a vezető és a létszám, ott is alkalmaznak CDO kompetenciát. Mutatom!
A CDO szakma viszonylag új, de csak Magyarországon
A Strategy & Business Magazin 2018-as tanulmánya szerint, a nagy állami cégek 21 százalékának van CDO típusú digitális transzformációs felső vezetője.
Sok vállalat vezetői úgy vélik, hogy nem biztos, hogy az a legjobb megközelítés, ha egyetlen személyt bíznak meg a digitális átalakulással. Mivel a digitalizálásért különböző részlegek, például a marketing vagy az IT felelősek, a CDO szerepkörnek gyakran nincsenek egyértelműen meghatározott feladatai. Összetévesztik, vagy akár más pozíciókkal kombinálják. Ez elvezet bennünket ahhoz a kérdéshez, hogy a CDO-szerep hol foglal helyet a vállalatok C-Suite-jában, és miben különbözik más pozíciókhoz képest.
A digitális szervezeti működés megújuláshoz vállalok konzultációt, mentorációt is
Véleményem szerint a Chief Digital Officer (CDO) a megújulás záloga kell hogy legyen
A mai vállalkozások, vállalatok csak akkor lehetnek sikeresek, ha minden lehetséges csatornán keresztül elérik ügyfeleiket. És ez elképzelhetetlen anélkül, hogy részt vennénk a digitalizálás területén. Most részletesen el fogom magyarázni a CDO pozícióját, milyen felelősségek és készségek szükségesek ehhez a szerephez, amikor egy vállalatnak szüksége van egy ilyen szakemberre, és hogyan lehet megszerezni.
Diagnózis készítés: a működés feltárása, a gócpontok és a lehetőségek kutatása, elemzése, egyeztetése.
Az érték csere értelmezése: emberi kapcsolatok a munkahelyen, termék és szolgáltatás illetve szoftveres nyújtás élményei az ügyfélszemüvegén keresztül.
Disztruptív (felforgató) innováció vezetése:
„A diszrupció” vagy „diszruptív technológia” olyan fogalom, amely az üzleti és technológiai környezetben jelentős változásokat vagy áttöréseket jelent. Olvashatjuk el a HR portál szótárában. „Általában olyan új ötletek, termékek, szolgáltatások vagy üzleti modellek bevezetésével jár, amelyek alapvetően megváltoztatják egy adott iparág működését vagy megrongálják a meglévő piaci viszonyokat.
A fenttarható üzleti modell: olyan stratégiai megközelítés, ahol a vállalatok pénzügyi célkitűzéseik és a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) dimenziókra gyakorolt pozitív hatásuk közötti egyensúlyra törekszenek. A digitalizáció részeként a fenntartható termékek tervezését rendelet is szabályozza 2024 júliustól. „A rendelet általános célja, hogy hatékony digitális megoldásokkal csökkentse a termékek életciklus-környezeti hatásait, ugyanakkor lehetővé tegye az EU iparpolitikai céljainak megvalósítását, például a fenntartható áruk iránti kereslet fellendítését és a fenntartható termelés támogatását.” Írja az esginfo.hu ESG hírportál.
A Deloitte tanácsadó cég szerint ki a digitális igazgató?
A digitális vezető vagy CDO egy C-szintű szakember, aki a vállalat, vállalkozás digitális átalakulását irányítja, hogy végül a hagyományos üzletet digitálissá alakítsa. A Deloitte így határozza meg ezt a szerepet: „A CDO a változás katalizátora (Katalizátor = Prekurzor) és mozgatórugója, amely új kultúrát és gondolkodásmódot, valamint új munkamódszereket hoz a vállalatba, ami egyébként nem, vagy túl lassan történt volna meg.”
A digitalizáció vezetőjének leggyakoribb tulajdonságait, jellemzőit ismertetem:
- Kulturális változást hoz
- Digitális stratégia kidolgozása és integrálása (e-business, IT business, kiváló digitális szervezet)
- Azonosítja az új technológiákat, amelyek a szervezetet támogathatják
- A digitális ökoszisztéma kiépítése és gondtalan fenntartása érdekében szót ért a szakterületek vezetőivel és csapattagjaival
- Az IT vezetővel közösen világít át a piaci eszközöket ennek kommunikációját és koordinálását végzi szervezet tagjai felé
- A szervezeti folyamatokhoz jól, kiválóan illeszkedő AI eszközök kiválasztását koordinálja, az integráció (bevezetés) folyamatai vezényli.
- Méri a digitális erőfeszítéseket (szervezeti-működés előtte/utána, meglévő technológiák javításának eredményeit)
- Jól ért az adatok nyelvén, milyen szakterületen milyen digitális KPI mutatószámok az értékesek
- Tudja hogyan lehet KPI mutatókat mozgatni
- Vonzza a tehetségeket.
- Saját csapatot vezet a folyamatos fejlesztés koordában tartásáért
- Képes az összetett több szakterületen átívelő projekt menedzselésére (pl. RPA, HR IT, BPM, retailtech, omnichannel, webshop, stb)
2015-től a vállalkozásom küldetése a CDO szerep megélésében bontakozott ki
A kis- és közepes vállalkozások esetében külső szakembert bíznak meg a feladatra.
Jellemzően a beragadt digitális üzletviteli projektek specialistájaként váltam Digitális Prekurzorként a KKV a digitális átalakulás tettre kész, lelkes, utat törő, stratégai felderítő szakember vezetőjévé. Végül a digitális transzformáció projektvezetőjévé értem meg.
Digitális transzformációs vezető (pl. Digitális Prekurzor), akkor van jó helyen, amikor menedzsment együttműködő tagja lehet
Fontos megkülönböztetni a CDO-t a szomszédos, már létező C szintű szerepköröktől. Az illusztrációban a legközelebbi pozíciókat használtam, nevezetesen a CIO, a CTO és a CMO pozíciókat. Ne feledjük azonban, hogy a gyakorlatban részletes elemzést kell végezni a digitalizációval kapcsolatos összes lehetséges vállalati/vállalkozási területre vonatkozóan.
A CDO felelőssége szerteágazó, számos szakterületben kompetens kell, hogy legyen.
A CDO amikor a CMO-nak segít, akkor szervezeti szinten is hoz tanácsokat, ehhez jól működő agilis szoftvereket illeszt be pl. e-mail marketing szoftver, CRM, feladatkezelő, amely egyben projektkezelő is. A CDO figyel az integrálhatóságra, az adat és információvédelemre is. A marketing stratégiai C szinten hosszútávon megtartható eszközöket tár fel, vezet be. Ha új szoftverek akkor a CDO-nak meg kell harcolnia kell – illetve jobb ha érti őket, ahelyett h harcolnia kelljen – a CIO és a CTO szakterületek vezetőivel. A CIO és CTO számára a CDO szintén egy meghosszabbított kéz lehet belső projektek során pl HR IT (HR technológiai projekt során).
CIO kontra CDO
A Chief Information Officer (CIO) egy olyan vállalati vezető, aki az informatikai (IT) infrastruktúra megvalósításáért és irányításáért felelős, és gondoskodik arról, hogy az egész IT-osztály hatékonyan működjön. Felelősek továbbá a vállalat technológiai stratégiai céljainak feltérképezéséért is. Egyes vállalatoknál a felelősségi körük széleskörű, beleértve a digitális átalakulást is.
Míg a CDO a stratégiai feladatokat és a vállalat általános digitalizációs irányával való közvetlen üzleti kapcsolatot vállalja. A nagyvállalatoknál gyakran dolgoznak együtt, kiegészítve egymás szerepét.
CTO kontra CDO
A technológiai igazgató (Chief Technology Officer, CTO) olyan vállalati vezető, aki az üzleti növekedés előmozdításához szükséges technológiai csomag létrehozásáért és használatáért felelős. A CTO-k a vállalat termékeit megvásárló külső ügyfelekre, a vállalaton belüli technológiai műveletekre, valamint a bevétel és a nyereségesség növelésének módjaira összpontosítanak.
Míg a CTO inkább kifelé irányuló szerepet testesít meg, addig a CDO inkább befelé irányuló szerepet tölt be a vállalaton belül. Őket a meglévő technikai problémák problémamegoldóinak tekintik.
CMO kontra CDO
A marketingvezető (Chief Marketing Officer, CMO) egy olyan vállalati vezető, akinek feladata a vállalat marketing- és reklámkezdeményezéseinek tervezése, fejlesztése és végrehajtása. A CMO-k gyakran a digitalizáció katalizátorai, amelyek az innovációs menetrendet mozgatják.
A CDO támogatja a marketing digitális váltását. Megteremtik az új piacok megnyitásának és az innovatív lehetőségek feltárásának módjait.
Ki a Prekurzor? Mit csinál a Digitális Prekurzor?
A változás katalizátora, azaz kirobbantója és kézben tartója az a Prekurzor típusú egyén vagy csapat, aki képes megbirkózni a digitális transzformáció kihívásaival, vezetőként is helyt állni döntésekben. A Digitális Prekurzor, önmagában egy olyan személy, aki a Deloitte definíciója szerint a CDO szerepét is betöltheti. A Digitális Prekurzorok (link) projektünkben olyan összeszokott csapat állt össze, akik egy CDO iránymutatásával projektről projektre segítik az üzleti, a szervezeti és az informatikát is érintő transzformációt. Ez, a The Precursorius 2016-tól kezdődő küldetése. Bővebben itt olvashatsz az alapítóról: ha érdekel a The Precursorius eredettörténete ismerd meg az alapítót:
Kúsz Péter, szervezetfejlesztési tanácsadót, aki MBA IT szakközgazdászként diplomázik, miután 10 év tapasztalatot gyűjtött e-business menedzsment témakörben, a magyar és nemzetközi szervezetek számára a digitalizációért folytatott munkában.